Συνέντευξη στο otavoice.gr

Το όραμα, το πρόγραμμα και το σχέδιο υλοποίησής του προτάσσει ο υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης Μάκης Κυριζίδης ως τα ισχυρότερα επιχειρήματα με τα οποία μπορεί να πείσει τον δημότη για να έχει την ψήφο του στις προσεχείς δημοτικές εκλογές.

Αυτήν ακριβώς τη σχέση που έχει οικοδομηθεί με τους δημότες, όπως και η ταύτιση σχετικά με την πορεία που θα πρέπει να ακολουθήσει η περιοχή εκτιμά ότι θα μετατραπούν σε ψήφο εμπιστοσύνης υπέρ του συνδυασμού του για έναν σύγχρονο, λειτουργικό, ανθρώπινο Δήμο, όπως είναι και το μεγάλο του όραμα.

Τι είναι όμως η «Θεσσαλονίκη Θετικά» σύμφωνα με τον Μάκη Κυριζίδη; Είναι η «δημαρχία του στοιχειώδους, της πράξης! Από την καθημερινότητα των δημοτών, μέχρι τις εντάξεις σε χρηματοδοτικά προγράμματα. Από τα συστήματα μιας «smart city» που αναπτύσσουν ήδη ερευνητές στο Αριστοτέλειο, μέχρι τις υιοθεσίες παρτεριών και δενδροδόχων από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις της πόλης μας».

Ο Μάκης Κυριζίδης χαρακτηρίζει την Θεσσαλονίκη «πρωτεύουσα» της νοτιοανατολικής Ευρώπης ωστόσο προσθέτει πως τα: «τελευταία χρόνια με την οικονομική κρίση και την αφροντισιά κινδυνέψαμε να οπισθοχωρήσουμε λίγο, αλλά μας σώζει η θάλασσα και οι υποδομές που είχαμε ήδη προλάβει να δημιουργήσουμε, δήμος και ιδιώτες. Γι αυτό λέω συχνά ότι για να συνεχίσουμε να είμαστε πόλος έλξης για 50.000.000 τουλάχιστον γείτονες, πρέπει να σοβαρευτούμε και να κάνουμε τα απαραίτητα. Αλλά να τα κάνουμε, όχι να τα θάβουμε στη διαβούλευση και τις δικαιολογίες».

Και ενώ οι υποψηφιότητες για την δημαρχία φτάνουν μέχρι τώρα περίπου τις είκοσι ο Μάκης Κυριζίδης έκανε λόγο για πλουραλισμό υποψηφιοτήτων εξηγώντας παράλληλα πως ο δικός του στόχος είναι να απογαλακτιστεί ο κόσμος από τους παλαιοκομματικούς. Φυσικά δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην Συμφωνία των Πρεσπών εξηγώντας πως: «η πραγματική απάντηση στην ατυχέστατη και διχαστική συμφωνία των Πρεσπών είναι η δική μας πολιτιστική ανωτερότητα. Ας έρχονται οι σλαβικής καταγωγής επισκέπτες μας να θαυμάσουν την μεγάλη πόλη, την πρωτεύουσα της Μακεδονίας, τη Θεσσαλονίκη. Και τότε θα δούμε ποιος θα μετανιώσει που κάποτε διεκδικούσε μακεδονική ταυτότητα και τώρα ψευδεπιγράφει τη χώρα και τη γλώσσα του».

Επίσης μίλησε για τις σχέσεις Εκκλησίας-κράτους, για το αν θεωρεί κάποιους συνυποψήφιους κοντά στη δική του λογική αλλά και για τον πραγματικό στόχος της «Θεσσαλονίκης Θετικά».

Αναλυτικά, όλη η συνέντευξη του υποψήφιου Δημάρχου Θεσσαλονίκης Μάκη Κυριζίδη ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στο OTAVOICE:

Ποια είναι η Θεσσαλονίκη Θετικά; Τι είναι αυτό που σας χαρακτηρίζει και τι σας διαφοροποιεί από τις άλλες δημοτικές κινήσεις;

Όπως γνωρίζετε δεν είμαι εξ επαγγέλματος και κατ’ εξακολούθηση πολιτικός ή πολιτικάντης. Το μόνο μου εφόδιο όταν ανακοίνωσα την υποψηφιότητά μου ήταν ο πραγματισμός μου, η θετική σκέψη. Στη συνέχεια και καθώς σχηματιζόταν η παράταξη, είδα πόση σημασία έχει να κοιτάς τον άλλο καθαρά στα μάτια και να του λες «θα διοικήσουμε την πόλη επειδή θα μας εμπιστευτούν οι συνδημότες μας -είσαι διατεθειμένος να προσφέρεις χωρίς κανένα αντάλλαγμα; » Έτσι ήρθαν κοντά μου άξιοι άνθρωποι και γίνονται όλο και περισσότεροι. Τα κοινά μας χαρακτηριστικά είναι η θετική σκέψη, η πραγματική επαφή με την πόλη μέσα από τις δουλειές μας, η απουσία κάθε κομματικού ή ιδεοληπτικού κόμπλεξ και η όρεξη να κάνουμε πράγματα.

Το «Θετικά» μας εκφράζει απόλυτα: αντιπαραβάλουμε τη θετική σκέψη και πράξη στη “δεξιά-αριστερά” αδιέξοδη αντιπαράθεση, στους επίδοξους κυβερνήτες που νομίζουν ότι το δημοτικό συμβούλιο είναι προπονητήριο για τη σουπερλίγκα της βουλής, στους δήθεν κουλτουριάρηδες όλων των αποχρώσεων που έμαθαν να πουλάνε αερολογίες και να ταΐζονται με δημόσιο χρήμα. Θα κάνουμε καλύτερη τη ζωή μας σ’ αυτή την πόλη γιατί θα είμαστε η δημαρχία του στοιχειώδους, της πράξης! Από την καθημερινότητα των δημοτών, μέχρι τις εντάξεις σε χρηματοδοτικά προγράμματα. Από τα συστήματα μιας «smart city» που αναπτύσσουν ήδη ερευνητές στο Αριστοτέλειο, μέχρι τις υιοθεσίες παρτεριών και δενδροδόχων από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις της πόλης μας. Απτά πράγματα. Που ξεκινάνε από αύριο!

Βρείτε μου άλλη δημοτική κίνηση με αυτά τα χαρακτηριστικά! Υπάρχουν, βέβαια, άξιοι Θεσσαλονικείς σε όλες τις παρατάξεις και είμαι σίγουρος ότι θα συναντηθούμε μετά τις εκλογές στην προσπάθεια γι αυτήν πόλη. Τώρα, όμως, ζητάω από τον κάθε δημότη να μας υπερψηφίσει για να έχει στην υπηρεσία του σωστούς ανθρώπους, για να έχει την εγγύηση ότι δεν θα ξαναγίνει η πόλη θέατρο δημοσίων σχέσεων των αρχόντων της.

Έχετε μια παρουσία στο δημοτικό συμβούλιο της πόλης, οπότε γνωρίζετε από κοντά τα προβλήματα, αλλά και τις υπηρεσίες του Δήμου. Τι προτάσσετε εσείς ως ζητήματα και πώς θα γίνει πιο αποτελεσματική η διοίκηση;

Θα απαντήσω με τρεις θέσεις του σχεδίου μας για το παρόν και το μέλλον της Θεσσαλονίκης:

> Όμορφη πόλη. Για να ακτινοβολεί τουριστικά η Θεσσαλονίκη πρέπει να λειτουργεί σωστά για τους κατοίκους της. Και πως θα γίνει αυτό όταν το καλύτερο κομμάτι της πόλης, η Έκθεση και το πανεπιστήμιο, είναι απροσπέλαστα στον πολίτη; Ή, όταν πνιγόμαστε στα σκουπίδια, στο κέντρο και στις γειτονιές;

> Ο πολιτισμός είναι βίωμα και όχι θέαμα. Δεν θα σταματήσω να το επαναλαμβάνω: άλλο πολιτισμένη πόλη και άλλο πολιτιστικές εκδηλώσεις. Και προκαλώ όλους τους ντεμέκ κουλτουριάρηδες να με αμφισβητήσουν. Σε δημόσια συζήτηση, κύριοι της αερολογίας!

Στο μεταξύ δεσμεύομαι: ούτε ένα ευρώ για νέους θεσμούς και εκδηλώσεις αν δεν λύσουμε τα θέματα της καθαριότητας, του πρασίνου και της κίνησης. Έχουμε ήδη πλήρες σχέδιο για το πώς θα καθαρίσουμε και θα κρατήσουμε καθαρή την πόλη και τις γειτονιές της. Έχουμε έναν πραγματικό στρατό δημοτικών υπαλλήλων, η τεράστια πλειονότητα των οποίων είναι έτοιμη να προσφέρει, αρκεί ο δήμαρχος να τους εμπνεύσει και να σταθεί δίπλα τους, αντί να τους βάλει στον πάγο και να τους υποκαθιστά με ιδιώτες.

> Λερώνεις, πληρώνεις. Από τον δήθεν απρόσεκτο που άδειασε το τασάκι του στο πεζοδρόμιο μέχρι τον δήθεν καλλιτέχνη που γεμίζει τον τόπο με τις προσωπικές του ανοησίες ή την αυτόκλητη προσφορά του στην αισθητική της πόλης, όσοι προσβάλουν την πόλη θα πρέπει να αναθεωρήσουν. Οι street artist θα έχουν έχουν δημοτικούς χώρους ως καμβά για τις δημιουργίες τους. Όλοι οι υπόλοιποι θα πληρώνουν και πρόστιμο και τη ζημιά. Όποιος δε σέβεται τον δημόσιο χώρο θα έρχεται αντιμέτωπος με τις συνέπειες. Κι αν τώρα, ανάμεσα στους αναγνώστες αυτών των γραμμών, υπάρχουν ελάχιστοι που σκέφτονται ότι λέω λόγια και ότι «δεν αλλάζει ο Έλληνας!» για να δικαιολογήσουν τη δική τους γαϊδουρινή τους συμπεριφορά, της βρωμιάς παντού, από τα μνημεία μέχρι τις πινακίδες κατεύθυνσης και από τους κάδους ανακύκλωσης μέχρι τους τοίχους των σχολείων και των σπιτιών, τους έχω δύο μόνο λέξεις: είστε ανθέλληνες και υποκριτές. Γιατί υποβαθμίζετε την πόλη που λέτε ότι αγαπάτε;

Όλοι μιλάνε για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Θεσσαλονίκης στην Βαλκανική, αλλά μέσα στο υπάρχουν σύστημα επιτροπείας θα μπορέσει να ανταγωνιστεί και να αποτελέσει δύναμη επιρροής και ανάπτυξης; Πως αντιλαμβάνεστε εσείς σαν μελλοντικός Δήμαρχος αυτή την διάσταση της πόλης.

Έχω ταξιδέψει σε πολλές πόλεις της περιοχής και μπορώ να πω με σιγουριά ότι η Θεσσαλονίκη έχει πλεονέκτημα, είναι ήδη «πρωτεύουσα» της νοτιοανατολικής Ευρώπης με ανταγωνιστή ίσως μόνο το Βελιγράδι, που με την πολιτική και τη νοοτροπία των Σέρβων αποξενώνει όλους τους υπόλοιπους. Τα τελευταία χρόνια με την οικονομική κρίση και την αφροντισιά κινδυνέψαμε να οπισθοχωρήσουμε λίγο, αλλά μας σώζει η θάλασσα και οι υποδομές που είχαμε ήδη προλάβει να δημιουργήσουμε, δήμος και ιδιώτες. Γι αυτό λέω συχνά ότι για να συνεχίσουμε να είμαστε πόλος έλξης για 50.000.000 τουλάχιστον γείτονες, πρέπει να σοβαρευτούμε και να κάνουμε τα απαραίτητα. Αλλά να τα κάνουμε, όχι να τα θάβουμε στη διαβούλευση και τις δικαιολογίες.

Να κάνουμε την Θεσσαλονίκη την πιο κοσμοπολίτικη, την πιο ευρωπαϊκή ελληνική πόλη, μια έξυπνη πόλη, καθαρή, ασφαλή και πρόσφορη για επιχειρήσεις και για ψυχαγωγία.

Και μια κουβέντα για την «επιτροπεία» και κάθε άλλη δικαιολογία που έχει ο Έλληνας για να μην κάνει τίποτα, για να τα ρίχνει όλα στους άλλους: δοκιμάστε με, θα είμαι ο πρώτος δήμαρχος που θα βγάλει τα κάστανα απ’ τη φωτιά ή θα παραιτηθεί. Η Θεσσαλονίκη έχει δυνάμεις που δεν περιμένουν την άδεια κανενός και δεν έχει κάνει ούτε τα στοιχειώδη τα τελευταία δέκα χρόνια.

Πως κρίνετε τον Κλεισθένη; Τα θεσμικά όργανα ΕΝΠΕ και ΚΕΔΕ θεωρούν ότι φέρνει στην αυτοδιοίκηση προβλήματα με κυριότερο αυτό της ακυβερνησίας λόγω της απλής αναλογικής. Εσείς τι γνώμη έχετε και είστε έτοιμος για συνεργασίες, ώστε να υπάρχει επόμενη μέρα στη διοίκηση; Οι συνεργασίες για εσάς πως θα καθοριστούν και με τι κριτήρια;

Δεν θα επέλεγα καμιά θεσμική αλλαγή τώρα που παλεύουμε να ξανασταθούμε στα πόδια μας και δεν έχουμε χρόνο για χάσιμο. Το πέρασμα από τον «Καποδίστρια» στον «Καλλικράτη» κόστισε σε χρόνο προσαρμογής τα δύσκολα χρόνια 2010-2013, γιατί να πειραματιστούμε πάλι; Είμαι όμως πραγματιστής και γι αυτό σε ένα καταστροφικό σεισμό, για παράδειγμα,  εκτός από τη σκόνη και τον ανθρώπινο πόνο, βλέπω και την ανάγκη ενός νέου οικοδομικού κανονισμού. Έτσι και με τον «Κλεισθένη». Θα μάθουμε να συνεργαζόμαστε.

Αντί των φλύαρων διαξιφισμών τύπου Βούγια-Νοτοπούλου-Ορφανού επί της συνήθους κομματικής ατζέντας και των συγκρούσεων των υπερεγώ τύπου Μπουτάρη-Ταχιάου, θα βάλουμε μπροστά τις ηλεκτρονικές ψηφοφορίες των δημοτών για κάθε θέμα της πόλης μαζί με τις εκθέσεις των τεχνικών μας υπηρεσιών. Στη θέση των ψευτοδιλημμάτων για το αν και πότε θα πεζοδρομείται η παλιά παραλία, θα τη διαπλατύνουμε προς τη θάλασσα.

Κι αν αναρωτιέστε που θα βρεθούν οι συναινέσεις, ρίξτε σήμερα μια ματιά στους καταλόγους των υποψηφίων δημοτικών κινήσεων και φανταστείτε το επόμενο δημοτικό συμβούλιο: θα απαρτίζεται κυρίως από ανθρώπους της πόλης και όχι από πρόβατα που περιμένουν την κομματική γκλίτσα. Όσο πιο πολλοί αυτοί που σκέφτονται Θετικά, τόσο καλύτερα! Οι δικτατορίσκοι που θεωρούν κομματικό αντάρτικο τη συζήτηση και τη σύγκλιση δεν θα έχουν θέση στη διοίκηση της Θεσσαλονίκης.

Μέχρι σήμερα έχουν καταγραφεί περίπου είκοσι υποψηφιότητες για την Δημαρχία. Θεωρείτε πως ευνοείται έτσι η συμμετοχή των πολιτών, ή αποτελεί φαινόμενο κοινωνικού κατακερματισμού και δυνάμεων που θα οδηγήσει σε αρνητικά αποτελέσματα;

Η πραγματική διαφορά φέτος δεν είναι ο αριθμός αλλά ο πλουραλισμός των υποψηφιοτήτων. Είναι δείγμα των καιρών, εντός και εκτός Ελλάδας. Οι δημότες, οι Έλληνες πολίτες, έχουν καταλάβει ότι δεν αρκεί να στοιχηθούν πίσω από την κομματική σημαία αν θέλουν να ωφελήσουν την πόλη. Ό, τι με χωρίζει με τον κύριο Ταχιάο, για παράδειγμα, δεν είναι αποτέλεσμα κάποιου κοινωνικού κατακερματισμού. Ούτε εκείνος εκφράζει την παραλιακή και την Μητροπόλεως ούτε εγώ μόνο τις γειτονιές της πόλης. Μας χωρίζει η παρωχημένη του αντίληψη ότι αρκεί να σηκώσει τη σημαία της Νέας Δημοκρατίας για να «δικαιούται» την Θεσσαλονίκη. Όπως και η κυρία Νοτοπούλου ή ο κύριος Βούγιας, που νομίζουν ότι στο πρόσωπό τους θα νικήσει το ΠΑΣΟΚ ή ο ΣΥΡΙΖΑ. Αν η Θεσσαλονίκη θέλει να πάει μπροστά θα πρέπει να ξεπεράσουμε την μικροκομματική λογική και τους πολιτικούς που δήθεν “ξέρουν αυτοί”. Δεν βλέπω μάλιστα τον παραμικρό κίνδυνο αν τα καταφέρουμε να απογαλακτιστούμε από τους παλαιοκομματικούς. Σας το λέω θετικά ότι μας φοβούνται όχι για την τύχη της πόλης αλλά για τη ματαίωση των προσωπικών τους σχεδίων.

Η καμπάνια σας «όποιος λερώνει-πληρώνει» προφανώς αποσκοπεί στην δημιουργία μιας πόλης καθαρής με σεβασμό στην ιδιοκτησία, είτε είναι δημόσια είτε είναι ιδιωτική. Στη Θεσσαλονίκη έχετε και συχνά πυκνά φαινόμενα βίας με «κέντρο επιχειρήσεων» τα πανεπιστημιακά ιδρύματα. Τι πρέπει να γίνει για αυτό το ζήτημα που έρχεται διαρκώς στην επικαιρότητα;

Καμιά πόλη από μόνη της δεν μπορεί να λύσει ένα τέτοιο κοινωνικό πρόβλημα, μπορεί όμως να γίνει το παράδειγμα για άλλες πόλεις. Εμείς θα το προσεγγίσουμε με δύο τρόπους, όπως έχουμε ήδη προτείνει εδώ και καιρό. Και οι δύο στηρίζονται στον διάλογο. Και οι δύο προϋποθέτουν στενή σχέση πόλης-πανεπιστημίου και θετική σκέψη.

Ο δήμαρχος ως εκπρόσωπος της πόλης υποδέχεται κάθε χρόνο τους πρωτοετείς, τους καλωσορίζει, βάζει τις υπηρεσίες του δήμου στη διάθεσή τους και τους παρακαλεί να τη σεβαστούν. Η πόλη δεν είναι πλέον απρόσωπη, οι κάτοικοι, τα καταστήματα και οι επιχειρήσεις της δεν είναι ταξικός ή ιδεολογικός εχθρός, αντίθετα, είναι το φιλόξενο σπίτι του φοιτητικού κόσμου για τη διάρκεια των σπουδών τους τουλάχιστον.

Το πανεπιστήμιο δεν είναι γκέτο, δεν είναι άβατο για τους δημότες, αλλά οργανικό μέρος της Θεσσαλονίκης, όπως το Εράσμους στο Ρότερνταμ, το πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης ή το Χάρβαρντ στη Βοστόνη. Στα πάρκα του πανεπιστημίου θα κάνουν κάνουν τη βόλτα τους οι κάτοικοι της πόλης με ασφάλεια όπως οι φοιτητές χαίρονται την υπόλοιποι πόλη.

Και επειδή υποπτεύομαι και πάλι ότι ανάμεσα στους αναγνώστες εμφανίστηκαν οι λιγόψυχοι και οι μοιρολάτρες του «τί λες, μωρέ υποψήφιε, δεν γίνονται αυτά στην Ελλάδα!» απαντώ αμέσως: όσο, φίλοι και φίλες Θεσσαλονικείς, η πόλη μας είναι ένα μπάχαλο, τόσο χειρότερο παράδειγμα δίνει στους φοιτητές μας, στους νέους πολίτες, φιλοξενούμενους και μη, και τόσο πιο χαοτική και προσβλητική για τη Θεσσαλονίκη θα γίνεται η κατάσταση. Αποφασίστε, λοιπόν, ή θα δοκιμάσετε με τους «τρελούς» που επιμένουν να διορθώσουν, που επιμένουν στο διάλογο και στη συναίνεση πριν πέσει η καμπάνα ή θα ξαναγυρίσετε στους γνωστούς πολιτικούς που πότε γλείφουν την παρανομία και πότε την ξορκίζουν με περισπούδαστες αναλύσεις. Τί θα ψηφίσετε το Μάιο;

Συμφωνία Πρεσπών. Θεωρείτε ότι έλυσε εθνικά ζητήματα ή θα αποτελέσει κερκόπορτα για να ανοίξουν οι ασκοί του Αιόλου σε μελλοντικές διεκδικήσεις;

Καταρχήν να ξεκαθαρίσουμε τι σημαίνει Μακεδόνας, τι σημαίνει αυτή η τεράστια αναβάθμιση του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Από την κατάντια των συνεχών καυγάδων, των ολοκληρωτικών πολέμων και των εξανδραποδισμών μεταξύ των ελληνικών πόλεων-κρατών, με τους Μακεδόνες περάσαμε στον μεγάλο ελληνισμό. Από τους μισθοφόρους των δημοκρατικών και των ολιγαρχικών -βλέπε και δεξιούς και αριστερούς σήμερα- και τα αντίστοιχα πολιτικά κόμματα περάσαμε στη διδασκαλία και στην πολιτική πράξη του υπερεθνικού, του αξιακού κράτους (για λίγο έστω). «Να μην ακούσω» θα μας έλεγε ο Μεγαλέξανδρος «να επαίρεστε για την καταγωγή σας ενώ συμπεριφέρεστε σαν βάρβαροι».

Για μένα, λοιπόν, ο δρόμος της Θεσσαλονίκης όπως και ολόκληρης της χώρας είναι ένας: Μακεδόνας, δηλαδή, Έλληνας είναι αυτός που τιμά τον ελληνικό πολιτισμό, μακεδονική πόλη, δηλαδή, ελληνική πόλη είναι η πολιτισμένη πόλη, είναι η πόλη που θα δεχόταν ο Αριστοτέλης να επισκεφθεί και να διδάξει κι ας μην έχει φερώνυμο πανεπιστήμιο. Για να το πω αλλιώς, η πραγματική απάντηση στην ατυχέστατη και διχαστική συμφωνία των Πρεσπών είναι η δική μας πολιτιστική ανωτερότητα. Ας έρχονται οι σλαβικής καταγωγής επισκέπτες μας να θαυμάσουν την μεγάλη πόλη, την πρωτεύουσα της Μακεδονίας, τη Θεσσαλονίκη. Ας φέρνουν και τα παιδιά τους για να μαθαίνουν που είναι το κέντρο της ιστορίας αυτής της περιοχής για δυόμιση χιλιάδες χρόνια. Και τότε θα δούμε ποιος θα μετανιώσει που κάποτε διεκδικούσε μακεδονική ταυτότητα και τώρα ψευδεπιγράφει τη χώρα και τη γλώσσα του.

Τα λέω στους Σκοπιανούς να τ’ ακούνε και τα εγχώρια κτήνη που έδειραν έναν άνθρωπο εβδομήντα πέντε χρόνων με το αξίωμα μάλιστα του δημάρχου της Θεσσαλονίκης. Να μη γράψω καλύτερα τι θα τους έκανε ο Μεγαλέξανδρος!

Πώς θα χαρακτηρίζατε την θητεία Μπουτάρη και ποια θα πρέπει να είναι τα χαρακτηριστικά στην μετά Μπουτάρη-εποχή που δημιούργησε έντονες αντιπαραθέσεις κυρίως σε ζητήματα εθνικής γραμμής και πίστης;

Αν έπρεπε να βαθμολογήσω την απερχόμενη δημοτική αρχή… θα έβαζα 8 στα 10 για τον Μπουτάρη, 2 στα 10 για την Πρωτοβουλία! Ο Γιάννης Μπουτάρης είναι προσωπικότητα, αυτή μόνο μπορώ να βαθμολογήσω. Η πραγματική, όμως, επίδοση της δημαρχίας του κρατήθηκε σε «ιστορικά χαμηλά». Γιατί δεν επέβαλε το ήθος της προσπάθειας και του έργου επί της συνηθισμένης επιφανειακότητας. Αυτό πρέπει να αντιστρέψουμε τώρα. Τώρα η Θεσσαλονίκη πρέπει να νοικοκυρευτεί γιατί σε μια μεγάλη κυρία δεν ταιριάζουν τα φτιασιδώματα.

Ο δήμαρχος, τουλάχιστον  στη διάρκεια της θητείας του, πρέπει να είναι αφιερωμένος στην πόλη του, να είναι το πρόσωπό της. Να απορρίπτει κάθε τι που την χωρίζει, να υποστηρίζει κάθε τι που την ενώνει. Να είναι η συνισταμένη της, ο δείκτης της κατεύθυνσης της. Γι αυτό δεν πρέπει να καυγαδίζει με την εκκλησία, να μην είναι οπαδός της μιας ή της άλλης ομάδας, να μην πολιτικολογεί. Ας κρατήσει για το εαυτό του τις προσωπικές του απόψεις, δεν θα πάθει και τίποτα τέσσερα χρόνια! Έχει άλλωστε χιλιάδες θέματα της πόλης για να ασχοληθεί, η πολιτικολογία θα του λείψει;

Τι πιστεύει ο Μάκης Κυριζίδης για τις σχέσεις Εκκλησίας-κράτους γιατί η αυτοδιοίκηση είναι μέρος του κράτους και καλείται να συνυπάρξει με αυτήν…

Σεβασμός. Αυτή είναι η λέξη που πρέπει να έχουμε πάντα στο νου μας όταν συζητάμε τις σχέσεις κράτους-εκκλησίας. Η ορθοδοξία έτρεφε και τρέφει έμπρακτο και ανενδοίαστο σεβασμό στο κράτος, το ίδιο της οφείλει και η πολιτεία. Άλλες θρησκείες και δόγματα έχουν ιστορικό παρεμβάσεων και άλωσης του κράτους, ας μείνουν επομένως μακριά. Σέβομαι την πίστη κάθε ανθρώπου οπουδήποτε κι αν γεννήθηκε οτιδήποτε κι αν τον έφερε στην Ελλάδα και στην πόλη μου. Του λέω όμως ρητά: αν η «εκκλησία» σου εννοεί να υποκαταστήσει τα συνταγματικά μας δικαιώματα και τις πολιτικές μας ελευθερίες, αν η προσευχή σου εκτρέπεται σε πολιτική πράξη, μην υπολογίζεις στη συμπαράσταση ή στην ανοχή μας. Γύρνα πίσω. Εδώ είναι Ελλάδα. Εδώ είναι Ευρώπη.

Θεωρείτε κάποιους συνυποψήφιους σας κοντά στη δική σας λογική;

Θα το ήθελα πολύ! Η αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, προσπαθούν φαίνεται να στρογγυλέψουν τις θέσεις τους, να αρέσουν σε όλους. Δεν έχω καταλάβει, λοιπόν, τι λένε ότι θα κάνουν. Γι αυτό και για πολλοστή φορά, τους καλώ να συζητήσουμε δημόσια, μπροστά στους δημότες. Για να καταλάβω κι εγώ, να καταλάβουν κι αυτοί που πρέπει να ψηφίσουν.

Ξέρω πάντως σίγουρα με ποιόν δεν ταιριάζει όχι μόνο η λογική μου ούτε η πιο άγρια φαντασία μου -με τον αυθάδη υβριστή που επιδεικνύει τη χαμηλότερη εκτίμηση στη δημοκρατία και την ακόμα πιο χαμηλή αντίληψη για τις ανάγκες της Θεσσαλονίκης. Με τον κύριο Ταχιάο δεν δυσκολευόμουν πραγματικά πολύ να βρω κοινούς τόπους.

Ποιος είναι ο στόχος της «Θεσσαλονίκης Θετικά» και του Μάκη Κυριζίδη;

Ο στόχος μας είναι να κάνουμε τη Θεσσαλονίκη την πιο κοσμοπολίτικη, την πιο ευρωπαϊκή ελληνική πόλη. Αυτό σημαίνει μερικά πολύ χειροπιαστά πράγματα: πόλη καθαρή, ασφαλής, έξυπνη, ανοιχτή στην ψυχαγωγία και στην επιχειρηματικότητα.